...


1395-06-14

گزارش اولین "همایش فیزیک و زندگی، پژوهش و آزمایش"

...

دانلود ویژه نامه همایش

سخن نخست:

شاهرخ لقایی

بدیهی است داشتن معلمان فیزیک کارآمد و دارای شایستگی حرفه‏ای در کلاس درس موجب بهینه ‏سازی فرایند آموزش علوم و ایجاد انگیزه در یادگیری دانش آموزان است؛ و در واقع ارتقاء در زمینه آموزش فیزیک با اشتراک‌گذاری تجربیات در بکارگیری فیزیک در زندگی و نحوه اجرای پژوهش‏های عملی در کلاس درس حاصل می ‏شود . اولین همایش فیزیک و زندگی، پژوهش و آزمایش برای فرهیختگان و پژوهشگران و معلمان فرصتی را برای ارائه مقالاتی علمی و نه صرفاً نظری فراهم می‏ کند تا با ارائه تجربیات دست اول خود از اجرای آزمایش‏ های ساده و جذاب و پژوهش‏ های عملی از کلاس درس به بررسی واکنش ‏ها و سطح یادگیری دانش‌آموزان پرداخته و با گفت‏گو، طرح دیدگاه‏ها و ایده‏ها موجب بهبود فرایند آموزش فیزیک شوند.

همایش در روز بیست و ششم خرداد 1394 با شرکت 140 نفر از معلمان کشور و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد. در اطلاع رسانی همایش از اوایل سال 1394 آغاز شد. فراخوان همایش از طریق سایت اتحادیه، سایت انجمن و بخشنامه استانی به اطلاع مخاطبین رسید. این همایش در هشت بخش زیر برگزار شد:

رئیس همایش آقای دکتر صالحی رئیس پردیس حکیم فردوسی بود. کمیته علمی ترکیبی از استادان دانشگاه فرهنگیان، دبیران مجرب عضو انجمن و مسئولان اداره‌ی کل آموزش و پرورش بود. به همین روش اعضای کمیته اجرایی نیز از ترکیب مشابهی برخوردار بودند.

این همایش را انجمن با همکاری؛ اتحادیه انجمن‌های عامفا، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حکیم فردوسی، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اداره آموزش و پرورش شهر قدس برگزار کرد. شرکت فن‌آموز، شرکت زرسیم و شرکت آریان‌پژوه از حامیان این همایش بودند.

اولین برنامه همایش با عنوان پیش‌برنامه از ساعت 8 صبح توسط آقای شاهرخ لقایی آغاز شد. دو سخنرانی توسط آقای دکتر صالحی و خانم مهسا جلیلی در  افتتاحیه ایراد شد، دو سخنرانی علمی-آزمایشگاهی بعد از افتتاحیه توسط آقای هازم فریپور و آقای محمد علیزاده برگزار گردید. انتخابات انجمن نیز از برنامه‌های دیگر این همایش بود که طی آن اعضای شورای اجرایی و بازرس انجمن توسط اعضاء برگزیده شدند. تعداد 29 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که 7 مقاله به صورت شفاهی پذیرفته شد. این مقالات بطور همزمان به مدت 45 دقیقه بصورت تعاملی در 5 فضای مختلف به صورت موازی از ساعت  11:30 به اجراء در آمد دو مقاله پر مخاطب و دو مقاله باقیمانده در 45 دقیقه دوم با فرم شفاهی- تعاملی به صورت موازی انجام شد.  18 مقاله دیگر به صورت پوستر پذیرفته شد که از ساعت 13 الی 15 در معرض دید مخاطبان قرار گرفت. در همین فاصله نمایشگاه ارزشمندی از پروژه‌های دانش‌آموزی تحت نظر دبیران مجرب خود خانم سیفیان، خانم وطن‌خواه و آقای جندقی برگزار شده بود که مورد استقبال پرشور شرکت‌کنندگان قرار گرفت. چهار برنامه کارگاهی از ساعت 15 تا 17 توسط آقایان غلامحسین رستگارنسب، سيدرضا معصومي‌نژاد، شاهرخ لقایی و آقای دکتر مهاجرانی به اجراء درآمد.

 

نحوه شکل گیری و پشتیبانان همایش

پیشنهاد اولیه برگزاری این همایش از اواخر سال 1393 در انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک شهرستان‌های استان تهران شکل گرفت.

 

معاونت پژوهشی آموزش و پرورش شهرقدس اولین بخش آموزشی استان بود که آمادگی خود را برای همکاری اعلام نمود در این خصوص، نشست‌هایی با آقای رامین شریفی معاونت محترم پژوهش، آقای   و آقای    صورت گرفت که در پایان این نشست‌ها همه این بزرگواران از اجرای همایش استقبال و اعلام نمودند که آماده هرگونه همکاری هستند.

از سوی دیگر موضوع در اداره‌ کل آ - پ شهرستان‌های استان تهران مطرح و طی ملاقات جداگانه با آقای سنجری معاونت محترم پژوهش و برنامه ریزی ، آقای چهرزاد کارشناس مسؤل انجمن‌های علمی، آقای سپهری و آقای گلشن از بخش ضمن خدمت اداره کل صورت گرفت. در این دیدارها مسؤلین اداره کل، انجمن را تشویق به ادامه مسیر نموده و اعلام نمودند که حمایت‌های لازم از سوی اداره کل صورت خواهد گرفت. در همین فاصله جلسه شورای راهبری انجمن‌های علمی در اداره کل برگزار شد که در آن مدیر کل،معاونین، چند کارشناس مسئول، رئیس پردیس مفتح شهر ری و یک نماینده از انجمن‌های علمی آموزشی حضور داشتند در این نشست  ضمن آشنایی حضار با موضوع و جایگاه انجمن‌های علمی آقای دکتر کمره‌ای حمایت خود را از فعالیت انجمن‌های علمی از جمله همایش‌های آنها اعلام داشتند.

 موضوع با آقای اسفندیار معتمدی ریاست محترم اتحادیه و آقای سلیمان رسولی از اتحادیه انجمن‌های عامفا در میان گذاشته شد. استاد معتمدی و آقای رسولی حمایت از انجمن‌ها را از وضایف اصلی اتحادیه خوانده و  اعلام نمودند که در زمینه اطلاع رسانی از طریق سایت، همایش را پشتیبانی خواهند کرد.

در همین فاصله دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه‌های انجمن‌های علمی- آموزشی به امضاء رساندند و حمایت از این همایش اولین برنامه‌ای بود که در راستای این تفاهم نامه صورت می‌گرفت لذا جناب آقای دکتر ساکی معاونت محترم پژوهش دانشگاه فرهنگیان حمایت معنوی خود از این همایش را اعلام کرده و اظهار امیدواری کردند تا در همایش بعدی همکاری بصورتی ارگانیک ادامه یابد.

 آقای دکتر صالحی سرپرست پردیس حکیم فردوسی و جناب آقای سبزعلی پور معاونت محترم مالی پردیس حکیم فردوسی قبل از طرح همایش با انجمن در تعامل بودند تا ارتباط ارگانیک‌تری بین انجمن و پردیس صورت گیرد وقتی موضوع همایش از سوی انجمن مطرح شد سرپرست محترم مرکز و معاونت محترم ایشان با استقبال از این حرکت علمی آموزشی، امکانات و فضای مرکز را به رایگان در اختیار همایش قراردادند. در نشست انجمن ریاست همایش به آقای دکتر صالحی پیشنهاد شد که مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

شرکت زرسیم از دیگر پشتیبانان این همایش بود. پیشنهاد از طریق آقای مهندس محمدرضا کرمانشاه صورت گرفت وی از نویسندگان کتاب‌های درسی فنی حرفه‌ای و از دبیران فعال هنرستان‌های شهر قدس بود که در حال حاضر در این شرکت مشغول به کار است. موضوع با موافقت مدیرعامل محترم شرکت در هیئت مدیره شرکت مطرح و حمایت از این همایش در دستور کار شرکت قرار گرفت این حمایت نشانگر بینش علمی و فرهنگی مدیر عامل و مهندسان این شرکت است که خود را در پیشرفت آموزش کشور سهیم می‌دانند. 

نامه‌ای به آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش، نوشته شد و از ایشان تقاضای حمایت‌های مادی و معنوی گردید. جناب وزیر نامه را به معاونت محترم آموزش ارجاع دادند. جناب آقای زرافشان معاونت محترم آموزش، نامه را به مدیرکل محترم آموزش متوسطه ارجاع فرمود. جناب آقای افشانی معاون محترم آموزش متوسطه، ضمن اعلام پشتیبانی از طریق اطلاع رسانی و اهدای تقدیر نامه، نامه‌ای به اداره کل شهرستان‌های استان تهران ارسال و از تلاش انجمن تقدیر کردند.

پژوهشگاه مطالعات لیزر نیز در این همایش همکاری صمیمانه‌ای داشت. آقای دکتر مهاجرانی از پژوهشگران ارشد این مرکز پژوهشی با اجرای یک کارگاه علمی آزمایشگاهی مورد استقبال همکاران قرار گرفتند.

شرکت فن‌آموز با حضور آقای هازم فریپور اجرای یک برنامه علمی آزمایشگاهی و اهدای یک وسیله آزمایشگاهی

همچنین شرکت آریان پژوه با حضور آقای محمد علیزاده و اجرای یک برنامه علمی آزمایشگاهی و اهدای یک کتاب آزمایشگاهی از دیگر پشتیبانان این همایش بودند.

 

افتتاح آزمایشگاه فیزیک دانشگاه

افتتاح آزمایشگاه فیزیک پردیس حکیم فردوسی از دیگر برنامه‌های همایش بود. آزمایشگاه این پردیس که دارای امکانات آزمایشگاهی بسیار خوبی بود در دوران گذار دانشگاه در میان گرد و غبار زمان از نظرها دور شده بود. در سال جاری به پیشنهاد رئیس و کادر علمی پردیس و با تلاش دانشجویان فیزیک، بازسازی و آماده استفاده شد و بالاخره برنامه افتتاح در ساعت 14 با حضور رئیس و معاونین پردیس، موسس و نایب رئیس انجمن و جمعی از دانشجویان فیزیک برگزار شد.

 

کمیته علمی

اعضای کمیته علمی:

دکتر علیرضا کمره‌ای، حسین سنجری، دکتر رضا ساکی، دکتر نصر‌الله صالحی، استاد اسفندیار معتمدی، مهسا جلیلی، دکتر سمیرا بهرامی، دکتر آزیتا سید فدایی، سلیمان رسولی، عباس زارعی، شاهرخ لقایی

 

 نشست‌های کمیته علمی:

کمیته علمی با تشکیل اولین نشست حضوری خود محور‌ها و اهداف همایش را تدوین نموده و در فضای مجازی از طریق سایت اتحادیه و در گروه‌های موبایلی تلگرام و وایبر منتشر ساخت. اداره کل آ-پ نیز این فراخوان را طی بخشنامه‌ای به مدارس سراسر استان ارسال نمود. بخش دیگری از فعالیت کمیته علمی از طریق داوری مقالات در فضای مجازی صورت پذیرفت همچنین بخش دیگری از مشورت‌ها از طریق گروه علمی تلگرم انجام شد و بالاخره طی دو جلسه حضوری یکی در پردیس حکیم فردوسی و دیگری در دانشگاه فرهنگیان انتخاب مقالات انجام شد.

حاصل کار کمیته علمی

اهداف همایش:

بستر سازی برای انتقال تجربیات آموزشی وپژوهشی معلمان

نقد و بررسی در حوزه آموزش و برنامه درسی فیزیک

بسط و گسترش توان آزمایشگری و پژوهشگری معلمان و آشنایی با مرزهای دانش

ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در فرایند آموزش فیزیک

محورهای همایش:

<تجربه‌هاى "پژوهش در عمل" و آزمایش، در کلاس درس فیزیک 

<راهبردها و شیوه‌هاى پژوهش و آزمایش در کلاس درس 

<پژوهش‌ها در آموزش فیزیک ( درس‌پژوهى، پژوهش‌هاى دانشگاهى، اقدام‌پژوهى ) 

<پژوهش در عمل" و درس پژوهى حرفه‌اى معلمان " 

<توانمندسازى معلمان فیزیک در اجراى آزمایش و "پژوهش در عمل" 

<چالش‌ها و راهکارهاى "پژوهش در عمل" و آزمایش در کلاس درس فیزیک 

<نقش فناوری‌های نوین و آزمایش‌هاى مجازى در کلاس درس فیزیک 

<آزمایش فیزیک و ارتباط آن با زندگى روزمره 

<استفاده از وسایل دورریز در ساخت وسایل آزمایشگاه 

<طراحى آزمایش‌هاى مناسب و ساده براى درک و فهم بهتر مفاهیم فیزیک 

<طراحى آزمایش‌هاى موازى با آزمایش‌هاى کتاب درسى 

<نقش آزمایش‌هاى تجربى و فعالیت‌هاى پژوهشى فیزیک در تاریخ علم 

<نقش انجمن‌هاى علمى در توسعه‌ى "پژوهش در عمل" و آزمایش فیزیک 

<طراحى الگوهاى برنامه‌ى درسى براى پژوهش و آزمایش در فیزیک 

<نقش آموزش پژوهش محور در فرایند یاددهى و یادگیرى 

<نقد و بررسى برنامه هاى درسى با رویکرد پژوهش محور و آزمایش مدا ر 

<روش ارزشیابى آموزش پژوهش محور و آزمایش مدار در درس فیزیک 

<پژوهش در زمان و نوع محتواى درس فیزیک در تاریخ آموزش فیزیک 

<ارائه رو‌ش‌هاى تدریس مناسب براى آموزش پژوهش محور و آزمایش مدار در کلاس درس فیزیک

مهلت ارسال مقالات دو بار تمدید شد آخرین مهلت 20 خرداد 94 بود که در کل 29 مقاله به دبیر خانه همایش رسید. از بین این مقالات 7 مقاله برای ارائه شفاهی-تجربی(پاورپوینت همراه با آزمایش تعاملی) 18 مقاله برای پوستر و 4 مقاله رد شد.

 

 

مقالات شفاهی

عنوان و چکیده مقالاتی که به صورت شفاهی- تجربی پذیرفته شدند به صورت زیر است:

نقش درس پژوهی مبتنی بر ساختن‏گرایی بر به‏سازی آموزش در مبحث قانون سوم نیوتن و درس فیزیک 2 و  آزمایشگاه

مهسا جلیلی هزاوه*1، حسن زین آبادی2

چکیده:

این مطالعه با هدف اجرای درس‌پژوهی مبتنی بر ساختن‏گرایی برای بهسازی آموزش در مبحث قانون سوم نیوتن در درس فیزیک 2 و  آزمایشگاه اجرا شد و به صورت مطالعه موردی در تدریس درس فیزیک در مبحث قانون سوم نیوتن است. برای دست یافتن به هدف پژوهش از روش آمیخته کمی و کیفی استفاده شده است. دادههای کیفی این پژوهش، شامل مشاهده فعال کلاس درس فیزیک در فرایند اجرای درس پژوهی، گفتگو و مصاحبه روایتی با گروه‏ معلمان مشارکت کننده در فرایند درس پژوهی و بررسی طرح درس است که مرحله به مرحله الگوی درس پژوهی در کلاس درس فیزیک ارائه شده است، و همچنین با نظرخواهی از دانش‏آموزان کلاس درس پژوهی  داده‏های کمی پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی پرسشنامه توسط اساتید علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت. گردآوری شد و برای مقایسه میزان یادگیری  دانش آموزان در مبحث قانون سوم نیوتن، از آزمون t دو گروه وابسته(پیش آزمون و پس آزمون) استفاده شد. در نتیجه درس پژوهی فرصتی است برای معلمان تا به تولید دانش حرفه‏ای در مدرسه پرداخته و با بهبود رابطه خود با یکدیگر و دانش‏آموزان موجب ارتقاء و بهسازی آموزش شوند.

باریکه لیزر و مروری بر چند کاربرد جذاب و عملی آن در اپتیک هندسی

حسن اتحاد مهرآباد، محمد سبزی، مرضیه روانبخش

چكيده‌:

یکی از شاخه‌های اساسی و مهم فیزیک در تمام سطوح تحصیلی، اپتیک می‌باشد. در زندگی روزمره می‌توانیم با بهره‌گیری از پدیده‌های اپتیک هندسی ساده و مقدماتی ، ابزارهای ساده و جدیدی را طراحی و بکار بریم. در این نوشتار اندک، سعی خواهیم کرد با استفاده از قوانین ساده اپتیک هندسی ابزارهایی به شرح زیر را طراحی و توضیح دهیم.

الف ) فاصله‌سنجی با بهره‌گیری از اپتیک هندسی (متر لیزری ساده)

ب ) عدسی استوانه‌ای یک قطعه اپتیکیِ شکل دهنده باریکه و مولد خط نور

ج ) طراحی شاقول لیزری ساده

 

بررسی حلقه های گم شده در آموزش فیزیک

فرشته گلیان، سیده سمیرا بهادر

چکیده

در دنیای امروزی آنچه به عنوان دارایی و منبع نامحسوس و همچنین منبع قدرت شناخته می‌شود، برتری علمی و میزان رقابت در تولید علم توسط افراد آن جامعه می‌باشد که منجر به تولید سرمایه‌های پایدار می‌گردد. با توسعه علم در شاخه‌های مختلف، بشر به سمت افزایش دامنه قوانین و نظریات بنیادین علمی و غلبه بر مجهولات جهان هستی پیش می‌رود. قدم گذاشتن در این راه در طی یک فرآیند نظام‌مند و با متدهای اساسی را پژوهش می‌نامند. با توجه به این موضوع که علوم پایه و در بین آنها درس فیزیک اساس فناوری مدرن است و یکی از نمودهای ترقی هر جامعه محسوب می‌گردد، آموزش فیزیک از جمله مسائل مهم و کلیدی در این سیر تحولی محسوب می‌شود. بنا بر این، در حوزه آموزش و پرورش، شکل‌گیری نظام آموزشی پژوهش‌محور از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا به پرورش افرادی پژوهشگر و دارای روحیه پژوهندگی منجر می‌گردد. از این رو در این مقاله به بررسی آموزش پژوهش محور در تدریس درس فیزیک دبیرستان می‌پردازیم و الگوها و روش‌های تدریس متناسب با آموزش پژوهش‌محور در این راستا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدون شک روش‌های تدریسی که آزمایش مدار هستند و در الگوهایی مانند الگوی استقرایی و یا اکتشافی جای دارند و به دانش‌آموزان در پرورش خلاقیت‌ها و رشد روحیه پژوهش کمک می‌کنند، در تدریس درس فیزیک سرآمد هستند.

 

بررسی تاثیر روش تدریس گروهی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس فیزیک

ملیحه انارکی

چکیده

هدف اساسی این تحقیق بررسی تأثیر شیوه تدریس گروهی در درس فیزیک پایه اول دبیرستان در میزان یادگیری فیزیک و عملکرد دان‌ آموزان در درس فیزیک می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آزمایشی، شامل یک گروه کنترل و یک گروه گواه می‌باشد. جامعه آماری عبارت بودند از؛ کل دانش‌آموزان دختری که در پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی 94-1393 در دبیرستان‌های دولتی شهر رودهن مشغول به تحصیل بودند از بین آنها به شیوه‌ تصادفی 2 کلاس برگزیده شد که باز هم از بین آنها یک گروه گواه و یک گروه آزمایش به تصادف انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از نمرات آزمون پایان فصل چهارم کتاب فیزیک سال اول دبیرستان استفاده گردید. روایی و پایایی آزمون پایان فصل با توجه به جدول هدف محتوا و نظر دبیران فیزیک منطقه و اجرای آزمایشی آزمون بررسی گردید. اعضای هر کلاس به مدت 5 هفته  و هر هفته دو جلسه 90 دقیقه‌‌ای توسط یک دبیر فیزیک به یادگیری فصل چهارم کتاب با دو روش تدریس متفاوت پرداختند. پس از اجرای آزمون، در پایان فصل و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون «t استیودنت برای گروه‌های مستقل»، مشخص شد که بین عملکرد و یادگیری دانش‌آموزان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد. بدین معنا که روش تدریس گروهی در یادگیری دانش‌آموزان مؤثرتر از روش تدریس سنتی واقع شده است و دانش‌آموزان گروه آزمایش در امتحان عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

بالا بردن درک مطلب فیزیک دبیرستان با استفاده از نرم افزار اندرویدی(آزمایشگاه مجازی)Physics at school

سید هادی جعفری

چکیده :

                  این مقاله به استفاده از نرم‌افزار اندرویدی (آزمایشگاه مجازی فیزیک) Physics at school در کلاس درس فیزیک دبیرستان و فواید و نتایج آن می‌پردازد. استفاده از این نرم‌افزار اندرویدی باعث شد تا دانش آموزان دبیرستانی مفاهیم فیزیکی کتاب‌های درسی را در الکتریسیته، مغناطیس و نور و.... بهتر درک کنند. ابتدا باید از طریق گوگل ایران اپز را دریافت و روی گوشی اندریدی نصب کرد. آنگاه ایران اپز را باز کرده و در آن Physics at school را سرچ کرده و با دانلود کردن و نصب آن، از امکانات این نرم‌افزار استفاده کرد.

 

تجربه ای از اجرای کلاس‌های پروژه محور

طرلان علیزاده

چکیده :

                  این مقاله نتیجه یک تجربه آموزشی در سال‌های گذشته می باشد. تجربه‌ای که در آن عنوان می‌شود چگونه برای اجرای پروژه‌های علمی در سطح منطقه توسط دانش‌آموزان دبیرستان و بالا بردن کیفیت پروژه‌های علمی و توسعه فرهنگ انجام پروژه‌های علمی در مدارس و همگام‌سازی با تدریس، از تشکیل کلاس‌های پروژه‌محور در پژوهش‌سرا برای دانش‌آموزان اول تا سوم دبیرستان به برگزاری کلاس‌هایی ویژه برای مدیران و معلمان و کلاس‌های آموزش علوم برتر برای دانش‌آموزان ابتدایی رسیدم و این طرح به اثبات رسید که: از ملزومات آموزش فیزیک به روش پروژه محور و پژوهش‌محور استمرار در این امر، عمومی کردن و رسمیت بخشیدن به آن است. همین‌طور این آموزش نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت اگر از سال‌های آغازین آموزش رسمی در مقطع ابتدایی، در دانش‌آموزان نهادینه شود.

 

انجام آزمایش‌های ساده­ توسط دانش‌آموزان و تاثیر آن در یادگیری و علاقه­ مندی آنان به درس فیزیک

مریم حیدرزاده

چكيده

در این مقاله سعی شده است که تاثیر انجام آزمایش و نقش آن در یادگیری بررسی شود. در کلاس­های فیزیک سال دوم تجربی که در سال تحصیلی93-94 برگزار شد، سعی بر آن بوده است که در هر جلسه درسی حداقل یک آزمایش عملی به عنوان تکلیف کلاسی گنجانده شود. ابتدا تعداد دانش‌آموزان راغب کم بود، ولی پس از چند جلسه درسی،  علاقه دانش ­آموزان به انتخاب موضوع و انجام آزمایش داوطلبانه به حدی زیاد شد که هر جلسه تقریبا3 آزمایش انجام می­گرفت. موضوع آزمایش­ها به انتخاب دانش­آموزان ولی مرتبط با کتاب فیزیک دوم متوسطه بودند. با این حال شاهد افزایش درک بهتر از درس، حل مسائل با راهنمایی کمتر، و شکوفایی خلاقیت و ابتکاردانش­آموزان شدم. به این ترتیب مشاهده کردم انجام آزمایش­هایی که بنا به تکلیف درسی به آن­ها محول کرده بودم و هر دانش­آموز ملزم به انجام یک آزمایش بود، با استقبال قابل توجه دانش­آموزان بطوریکه برخی از دانش­آموزان تا 5 آزمایش فراهم کردند- روبه­رو شد که جدا از افزایش اشتیاق به کلاس و از بین بردن روح خشک کلاس، به میزان قابل توجهی باعث پیشرفت تحصیلی و علاقه به درک فیزیک با استباط عملی دانش‌آموزان نیز گردید. در ادامه­ی مقاله چند آزمایش با وسایل کاملا ساده که دانش­آموزان در کلاس اجرا کردند را قرار دادم و تاثیر انجام آزمایش و افزایش یادگیری را از دیدگاه افراد معتبر داخلی و نویسندگان خارجی نیز ضمیمه کردم.

 

پوستر

فرمت پوستر مقالات  طراحی و در سایت قرار گرفت: 

 

 

سخنرانی‌ها

آقای دکتر صالحی

آقای دکتر صالحی به عنوان رئیس همایش و سرپرست مرکز اولین سخنران افتتاحیه بود. وی در سخنان خود به دانشگاه فرهنگیان و تاریخچه شکل‌گیری آن از دوره قاجار تاکنون پرداخت. سرپرست مرکز گفت اولین تربیت معلم در اواخر قاجار یعنی در سال ۱۲۹۸ هجری خورشیدی با نام دارالمعلمین و سپس برای خانم‌ها با نام دارالمعلمات شکل گرفت. وی از فروغی به عنوان یکی از پایه‌گذاران این مراکز نام برد. فکر تأسیس آن از ابوالحسن فروغی و برادرش محمدعلی بوده که توانستند لزوم آن را به وزیر معارف وقت، میرزا احمدخان نصیرالدولة بَدِر بقبولانند. دارالمعلمین مركزی شامل دو بخش بود. بخشی برای تربیت آموزگار برای مدارس ابتدایی و بخشی برای تربیت دبیر برای دبیرستانها. ابوالحسن فروغی نخستین مدیر دارالمعلمین مرکزی شد. وی خودش هم در آنجا دو درس را تدریس می‌کرد: یکی قرآن و دیگری تاریخ ملل مشرق. در مورد تدریس قرآن او نکتة حائز اهمیت این است که وی نخستین کسی بود که قرآن را با ترجمة فارسی به دانشآموزان می‌آموخت و احیاناً شرح و توضیح میداد.

 فروغی هم زمان و با آموختن زبان‌های فرانسه و انگلیسی، با دیدگاه فیلسوفان اروپایی نیز آشنا می‌شد. فروغی زندگی نامه‌های فلاسفه غرب را به پارسی برگرداند و این برگردان‌ها بعدها کتاب سیر حکمت در اروپا را شکل داد.

دارالمعلمین مرکزی پس از بسط تحصیلات متوسطه در ایران و احتیاج به معلم برای آنها در سال ۱۳۰۷ با سازمان و برنامه‌ی جدید تبدیل به دارالمعلمین عالی گردید دارالمعلمین عالی دارای دو قسمت علمی (رشته‌های ریاضیات، طبیعیات، فیزیک و شیمی) و ادبی (ادبیات، فلسفه، تاریخ و جغرافی) بود و معلمان ایرانی و فرانسوی در آن تدریس می‌کردند. تغییر به دانشسرای عالی در زمان ریاست دکتر عیسی صدیق بر دارالمعلمین عالی اتفاق افتاد که در فروردین سال ۱۳۱۱ از طرف وزارت معارف به ریاست دارالمعلمین عالی انتخاب شد. چون هدف او تکمیل این مؤسسه آموزش عالی بود در بدو امر در صدد برآمد محل مناسب و ثابتی برای آن تعیین کند، با شرایطی که بتوان آزمایشگاه، کتابخانه و کلاس کافی برای تحقق هدف‌های دارالمعلمین عالی در آن به وجود آورد. به همین جهت به پیشنهاد ایشان و تصویب وزارت معارف از تیر ماه ۱۳۱۱ دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل شد و سپس در قانون تربیت معلم ۱۳۱۲ خورشیدی نام آن به دانشسرای عالی تغییر یافت.

 

خانم مهسا جلیلی

خانم مهسا جلیلی دانشجوی دکتری و رئیس انجمن،  سخنران دوم افتتاحیه همایش بود. وی گزارش مبسوطی از شکل‌گیری همایش و تاریخچه‌ای از فعالیت‌های انجمن را مطرح ساخت وی گفت:

انجمن در سال 1379 مجوز خود را با شماره  16/2785/610 از وزارت آموزش و پرورش دریافت کرد.

از سال 79 تا 1385 تعداد 7 همایش در حوزه آموزش فیزیک؛ از جمله همایش طرح کاربردگرا، همایش همانندیها، همایش هوا فضا، همایش آموزش فیزیک و روش تحقیق، همایش انرژی هسته ای بیم و امید و ...

، در سال 1393 همایش "آزمایش‌های ساده و جذاب فیزیک" را برگزار کرد و در حال حاضر مشغول برگزاری همایش "فیزیک و زندگی، پژوهش و آزمایش" هستیم.

انجمن از سال 79 تا 1385 هر ساله یک تا دو کارگاه آموزشی برای دبیران استان اجراء نموده است؛ کارگاه پروژه‌های کوچک، کارگاه نرم افزار فلش، روش تدریس برای برترین های جشنواره روش تدریس و.... از جمله‌ی آن است.

پژوهش کشوری "بررسی وضعیت آزمایشگاه‌های مقطع متوسطه کشور" نیز در سال 1386 توسط انجمن انجام شد.

انجمن سه شماره نشریه مهبانگ را تاکنون منتشر ساخته است.

 میزبانی نشست شوارای اجرایی اتحادیه انجمن‌های عامفا در سال 1383 – همکاری فعال در تولید نشریه خبری اتحادیه(لقایی- معتمدی-رستگارنسب-جلیلی) – همکاری فعال اعضای انجمن در اجرای کنفرانس آموزش فیزیک ایران(معتمدی-لقایی-رستگارنسب-بهرامی-جلیلی) – عضویت فعال نماینده این انجمن در شورای اجرایی(معتمدی) و کمیته‌های اتحادیه انجمن‌های عامفا(لقایی-رستگارنسب) از دیگر فعالیت‌های انجمن است.

 

آقای هازم فریپور از شرکت فن‌آموز

آقای هازم فریپور با آزمایش‌هایی در حوزه دماهای پایین توانست عرصه دماهای پایین را با آزمایش برای شرکت کنندگان به نمایش بگذارد.

آقای محمد علیزاده از باشگاه فیزیک آریان‌پژوه

در هنگام شمارش آراء آزمایش‌های جذاب علمی توسط آقای محمد علیزاده از باشگاه فیزیک آریان‌پژوه انجام شد. وی همچنین تولیدات باشگاه را در بخش نمایشگاهی در معرض فروش گذاشته بود.

 

انتخابات انجمن

 

انتخابات شورای اجرایی انجمن علمی آموزش معلمان فیزیک شهرستان‌های استان تهران

انتخابات از ساعت 10:30 آغاز و در ساعت 11:30 پایان یافت. هیئت رئیسه انتخابات خانم طرلان علیزاده، آقای هادی جعفری و آقای مجید محمدی کنعان بودند. 

برای عضویت در شورای اجرایی همکاران زیر کاندید شدند:

استاد اسفندیار معتمدی، آقای عباس زارعی، آقای شاهرخ لقایی، خانم بهناز نعیمی،خانم لیلی دهقان، خانم سمیرا بهرامی،خانم فاطمه محسنی، آقای ناصر فارسی، خانم آزیتا سید فدایی، خانم مهسا جلیلی.

همچنین همکاران زیر برای انتخاب بازرس داوطلب شدند:

خانم طاهره پوردهقان، خانم سارا صفری

سپس صندوق آراء بین اعضای انجمن به حرکت در آمد و آرای اعضاء گردآوری شد.

هیئت رئیسه مشغول شمارش آراء گردید.

در هنگام شمارش آراء در گوشه‌ای از سن، سخنرانی علمی آزمایشگاهی آقای محمد علیزاده برگزار شد.

در ساعت 11:30 با پایان یافتن سخنرانی آقای علیزاده شمارش آراء نیز به پایان رسید و نتایج توسط هیئت رئیسه انتخابات به صورت زیر اعلام شد:

تعدا آراء

نام و نام خانوادگی به

ترتیب اکثریت آراء

63

شاهرخ لقایی(عضو اصلی)

49

مهسا جلیلی(عضو اصلی)

42

عباس زارعی(عضو اصلی)

41

اسفندیار معتمدی(عضو اصلی)

26

لیلی دهقان(عضو اصلی)

20

بهناز نعیمی(عضو علی‌البدل اول)

19

سمیرا بهرامی(عضو علی‌البدل دوم)

13

فاطمه محسنی

11

آزیتا سید فدایی

8

ناصر فارسی

تعداد آراء

اسامی بازرسین به ترتیب اکثریت آراء

41

طاهره پوردهقان(بازرس اصلی)

18

سارا صفری(بازرس علی‌البدل)

 

که طبق اساسنامه انجمن، به ترتیب از نفر اول تا پنجم عضو اصلی شورا و دو نفر بعدی عضو علی‌البدل محسوب می‌شوند. همچنین خانم پوردهقان بازرس اصلی و خانم صفری بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

 

کارگاه‌ها

شاهرخ لقایی

اثر ترموالکتریک

اگر دو عدد سیم ناهم‌جنس مثلاً یکی مس و دیگری آهن را به هم اتصال داده و روی حرارت قرار دهیم و دو سر دیگر را به میکرو آمپرسنج وصل کنیم، میکروآمپرسنج عبور جریانی را نشان می‌دهد. در تصویر زیر دو سیم مسی و آهنی بهم وصل و روی شعله چراغ الکلی قرار گرفته‌اند دو سر دیگر این دو سیم به میکرو آمپرسنج وصل است. همانطور که می‌بینید. جریانی در حدود 7 میکرو آمپر را نشان می‌دهد. به این اثر ترموالکتریک گفته می‌شود. اثر ترموالکتریک به صورت معکوس نیز رخ می‌دهد یعنی اگر به جای میکرو آمپرسنج یک باتری قرار دهیم و چراغ الکلی را برداریم در محل اتصال گرما تولید می‌شود. به عبارت دیگر اگر دو سیم ناهمجنس را از هر دو سر بهم وصل کنیم و یک باتری را در مسیر قرار دهیم با عبور جریان الکتریکی یک سر اتصال گرم و سر دیگر اتصال سرد می‌شود.

عبارت اثر ترموالکتریک شامل سه اثر شناخته شده مجزا است: اثر زبک، اثر پلتیر و اثر تامسون. که در سال‌های 1822 تا 1880 میلادی کشف شدند. بعضی کتاب‌ها از این اثر با عنوان اثر پلتیر-زبک نیز نام برده‌اند. این یکی از مباحث درسی فیزیک 2 دبیرستان است.

با استفاده از این اثر، دماسنج، یخچال، آبسردکن مولد‌های انرژی و وسایل دیگر را می‌سازند.

 

ترموکوپل

ترموکوپل وسیله‌ای است که در چراغ گاز خوراک‌پزی، بخاری گازی، آبگرمکن و دیگر وسایل گازی بکار می‌رود.

هر ترموکوپل شامل دو قطعه است. قطعه اول که شامل همان دو سیم ناهمجنس است این دو فلز الکترون خواهی یکسان ندارند. با استفاده از گرمای شعله جریان الکتریکی تولید می‌کند. در عکس زیر میکرو آمپرسنج جریان الکتریکی 15میکروآمپر را نشان می‌دهد.

قطعه دوم را فروشندگان بوبین می‌گویند. بوبین شامل یک سیم پیچ است وقتی جریان الکتریکی از آن عبورمی کند به آهنربا تبدیل می‌شود.

اگر قطعه ترمودینامیکی را به قطعه الکترومغناطیسی دستگاه وصل کنیم در این حالت اگر فنر را به سمت پایین فشرده کنیم فنر بر می‌گردد و پیستون پایین نمی‌ماند. اگر انتهای قطعه ترمودینامیکی را روی حرارت گرفته و گرم کنیم مشاهده می‌کنیم؛ اگر پیستون را به سمت پایین فشار دهیم، همانجا باقی می‌ماند.

آهنربا قادر است اگر قطعه آهنی به آن وصل باشد آن را در اتصال خود نگه دارد. ما وقتی در آشپزخانه گاز را روشن می‌کنیم چند لحظه دکمه گاز را فشار داده و نگه می‌داریم تا جریان عبوری از سیم‌پیچ بتواند میدان مغناطیسی کافی برای نگه داشتن قطعه آهنی را تولید کند در این لحظه دکمه را رها می‌کنیم در این صورت مسیر گاز باز است. حال اگر به دلیل باد یا ریختن آب شعله خاموش ‌شود. بلافاصله جریان الکتریکی به صفر می‌رسد و به دنبال آن خاصیت آهنربایی سیم‌پیچ به صفر می‌رسد در نتیجه فنر موجود در بوبین شیر را می‌بندد.

 

فيزيک مبتنی بر هوش‌های چندگانه

سيدرضا معصومي‌نژاد-خرداد94

www.education-physics.blogfa.com

www.education-physics.blog.ir

 

امام علي عليه السلام در گفتاري بسيار زيبا و عميق مي‌فرمايد :

لاسنه افضل من التحقيق

 هيچ سيره وروشي بالاتراز تحقيق نيست

 

دکتر ويليام گلسر مبدع تئوري انتخاب در روانشناسي مي‌گويد  

آنچه ما مي آموزيم

 ۱۰درصد از مطالبي است که مي‌خوانيم

۲۰ درصد از مطالبي است که مي‌شنويم

۳۰ درصد از آنچه مي بينيم

۵۰ درصد از آنچه مي بينيم و مي‌شنويم

۷۰ درصد از آنچه بحث مي‌کنيم

۸۰ درصد از آنچه آزمايش مي‌کنيم

۹۵ درصد از آنچه به ديگران آموزش مي‌دهيم   

 

 

هوش‌هاي چندگانه گاردنر

هوش کلامي / زباني
Verbal / linguistic

هوش منطقي / رياضي
Logical / Mathematics

هوش بصري / فضايي
Visual / spatial

هوش بدني / جنبشي
Bodily kinestic spatial

هوش موسيقايي / موزون
Musical / Rhytmic

هوش درون فردي
Intrapersonal Intelligence

هوش ميان فردي
Interpersonal intelligence

هوش طبيعت گرايي
Naturalist Intelligence

 

نکاتي  از استفاده از طرح درس الکترونيکي

- معلمين قبل از استفاده و يا توليد محتواي الكترونيكي، بايد بدانند كه چگونه و در چه بخشي ازفرآيند ياددهي - يادگيري مي‌خواهند از محتواي الكترونيكي استفاده نمايند؟ از اين رو ابتدا لازم است طرح درسي‌ مکتوب هر چند مختصر را تهيه نمايد .

در طرح درس الکترونيکي اهداف ، برنامه و روشهاي تدريس پيش بيني شده است و با مجموعه ايي از ارتباطات الکترونيکي به هم متصل شده .

طرح درس يک روش شخصي است با توجه به شرايط دانش آموزان و توانايي معلم بايد طراحي شود .

نکاتي   از استفاده از طرح درس الکترونيکي

جذابيت هاي رايانه اي ايجاد شده در توليد يک محتواي آموزشي نبايد موضوع اصلي درس را تحت الشعاع قرار دهد بلکه بايد در اختيار ارائه بهتر آموزش قرار گیرد .

 

يک محتواي آموزشي خوب بايد پژوهش محور باشد و با راهنمايي فراگير را به مفهوم راهنمايي کند .

برخي از بايدهاي يک طرح درس الکترونيکي

تعاملي باشد و در  طي آن دانش آموزان مشارکت نمايند.

ذهن دانش آموزان را در گير کند.(طرح سوال ،....)

انگيزه ساز باشد (ارائه کاربرد ،تجربيات ، علوم روز ،...)

در فرايندهاي کلاس تسهيل نمايد (ارزشيابي ورودي ، خروجي ، انجام تکاليف ،........)

استفاده از محتواهاي چند رسانه ايي (فيلم ، عکس ، نرم افزار ، آزمايشگاه مجازي،.....)

جذاب و زيبا تهيه شده باشد .(زمينه ، خط، رنگ ،.......)

تهديدات ممکن در طرح درس الکترونيکي

به نظر شما تهديدات طرح درس الکترونيکي چيست ؟

- قطع شدن ارتباط معلم با کلاس (چسبيدن به لپ‌تاپ)

- قطع ارتباط دانش آموزان با درس (خاموشي کلاس ، خسته کنندگي  مطالب ،...)

- عدم فعال شدن دانش آموز در کلاس

مثلا معلم جواب مثالها را قبلا نوشته

در محتواي چند رسانه‌ايي بچه‌ها فقط مشاهده‌گر غيرفعال هستند.

- خارج شدن کلاس از فضاي تجربي و عملي

- اجزای یک طرح درس الکترونیکی

1)آزمون‌هاي تشخيصي ، مستمر و پاياني

2)روش‌هاي ايجاد انگيزه(محتوای چند رسانه‌ایی )

3) آزمايشگاه مجازي

4)آزمايش‌ها، دست‌سازه‌ها

5)وبلاگ وايميل

6)آزمون‌هاي تشخيصي، مستمر و پاياني

الف )معرفي سايت surveymonkey

- در اين سايت بعد از ثبت نام رايگان امکان برگزاري نظر سنجي را به صورت قراردادن لينک روي سايت ويا ارسال به ايميل فراهم آورده و به سرعت پردازش مي‌نمايد .
 - بيش از 10 قالب گرافيکي مختلف براي آزمون قابل انتخاب است. همچنين افراد مي توانند قالب‌هاي گرافيکي موجود را نيزسفارشي نمايند.

- بيش از 10 حالت مختلف را مي توان براي سوالات در نظر گرفت. سوالات مي توانند چند گزينه‌اي، تشريحي، ماتريسي، رتبه بندي، انشايي و غيره باشند.

- پس از اتمام طراحي سوالات، مي‌توان آدرس پرسشنامه الکترونيکي را به صورت پست الکترونيکي براي مخاطبان ارسال نمود و يا اينکه لينک مربوطه را در سايت قرار داد.

ب)معرفي نرم افزار tama

- بهترين نرم افزار ايراني توليد محتواي الکترونيکي

 
- قابليت استفاده از فرمول نويسي و فيلم و عکس و فلش

- داراي انواع طراحي سوال از چند گزينه‌ايي، جور کردني ، بازي و....مي باشد .

- خروجي‌هايي مانند فلش ......از آن مي‌توان گرفت.

ج) معرفي نرم افزار  quizcreator

-  ساخت سريع و امن امتحانات آنلاين

-داراي 9 نوع مختلف امتحان

امکان طرح سوالات به شکل‌هاي مختلف

ساخت سوالات به صورت چند رسانه‌اي و فلش

سيستم آمارگيري بسيار دقيق نرم افزار

امکان محدود نمودن زمان برگزاري امتحان

تعريف کاربران خاص در امتحانات

استفاده از نماد‌ها و اشکال در ارائه سوالات

سازگاري با نرم افزارهايي نظير Word و Excel و ...

ساخت صفحات آموزشي در کنار امتحانات

پشتيباني از نسخه‌هاي مختلف ويندوز

انگيزش  بر آموزش مقدم است .

1)روش‌هاي  ايجاد انگيزه

الف) عکس‌هاي فيزيکي

عکس‌هاي فيزيکي :
- موتورهاي جستجو(GOOGLE,bing,YAHOO)
- انجمن معلمان فيزيک آمريکا
www.aapt.org/Programs/contests/photocontest.cfm
- سايت عکاسي فيزيکي دانشگاه امير کبير
www.physphoto.ir
-ويرايش‌هاي مختلف کتب فيزيکي (علي‌الخصوص هاليدي )
- وبلاگ‌هاي فيزيکي مثل

education-physics.blogfa.com

ب)نمايش فيلم جذاب

فيلم‌هاي  فيزيکي :
- بخش‌هاي علمي سايت‌هاي دانلود فيلم مثل aparat,youtube

www.aparat.com/education_physics
 -  سايت مکتب خونه www.maktabkhooneh.org
- سايت آموزشي تخته سفيد www.takhtesefid.org

ج)کاريکاتور

http://www.physics.org/marvinandmilo

در اين سايت از دو شخصيت موش و گربه  کارتوني به نام هايمار و ينوميلو کمک گرفته تادرهرجلسه يک آزمايش خانگي فيزيکي را انجام دهد. يک نمونه از اين آزمايش‌ها را در زير قرار دادم .(بادکنک را روي شعله آتش بگيريد)

- کاريکاتورهاي کتاب‌هاي خيلي سبز

-گروه فيزيک منطقه15

د)بيان کاربردي

  • مثال‌هاي مختلف استفاده از الکتريسته ساکن در وسايل زندگي مثل: ماکروفر، دستگاه فتوکپي، پرينتر، مونيتور
  • مثال‌هاي مختلف استفاده از مغناطيس

 مثل: بلندگو، موتور الکتريکي، قطار الکتريکي، ضبط صوت

2)آزمايش‌هاي مجازي

  • از آزمايشگاه‌هاي مجازي  با اهداف زير مي‌توان استفاده کرد.
  • انجام آزمايش‌هاي بعضا پيچيده 
  • دقت در آزمايش‌ها
  • ساده‌سازي و انجام ازمايش بصورت شماتيکي
  • ايجاد جذابيت

 

سایت yenka

  • نرم افزار سه بعدي و اينترنتي کروکوديل مي‌باشد.
  • با ثبت نام و دانلود و نصب نرم افزار فعال مي شود.
  • با Yenka  تمام مباحث علمي رياضي، فيزيک، شيمي، برنامه‌نويسي و روبوتيک را شبيه‌سازي مي‌کند آشنا خواهيد شد.
  • بر خلاف اکثر نرم‌افزارهاي آموزشي، در اين نرم افزار مي‌توان درس‌هاي موجود در قسمت مثال‌هاي آن را، به دلخواه تغيير داد و يا حتي فعاليت‌ها و درس‌هاي جديدي ساخت.
  • نسخه رايگان اين مجموعه تنها در خانه و به صورت شخصي قابل استفاده است.

سایت phet

  • شبيه‌سازي تعاملي تلاش مستمري است براي ارائه مجموعه گسترده‌اي از شبيه‌سازي‌ها، تا به کمک آن‌ها بتوان نحوه تدريس و يادگيري دروسي نظير فيزيک، شيمي، زيست شناسي، زمين‌شناسي و رياضي را بهبود بخشيد.
  • اين فايل‌ها در قالب جاوا و فلش ارائه مي‌شود.
  • به بيش از 35 زبان زنده دنيا ترجمه شده است.
  • داراي طرح درس‌هاي مدون اساتيد از دبستاني تا دانشگاه مي باشد.
  • معلمين سراسر جهان مي‌توانند طرح درسهاي‌شان را برايشان ارسال کنند تا در صورت داشتن استانداردهاي لازم با نام خودشان در آنجا قرار دهند.
  • ww.phet.colorado.edu/

 

  • نرم افزار Geogebra
  •  محصول تيم متخصص با پشتيباني دانشگاه سالزبورگ اتريش.

 

  • نرم افزار پوشش نسبتاً جامعي به مباحث حساب, جبر و هندسه فراهم کرده است.

 

  •  در برنامه محيط ترسيم اشکال هندسي، محيط ورود فرمان‌هاي رياضي و ناحيه اطلاعات جبري در نظر گرفته شده است.
  •  ظاهر نرم افزار در نگاه اول بسيار جذاب و هوشمند بوده، و کليه امکانات براي بررسي‌هاي تحليلي و ترسيمي را فراهم مي‌آورد.
  • امکان توليد نرم‌افزار براي علاقه‌مندان موجود است.
  • امکان دريافت خروجي براي وبلاگ و وبسايت موجود است.
  •  علاوه بر ترجمه خود نرم‌افزار، راهنماي آن به زبان فارسي ترجمه و اضافه شده است.
  • متاسفانه بايد از فيلتر شکن استفاده کرد.
  • http://dmentrard.free.fr/GEOGEBRA/Sciences/accueilscie.htm

 

Mathematicaنرم‌افزار

  • نرم‌افزار از نرم‌افزارهاي قدرتمند رياضي است.
  •  اين نرم‌افزار نيز مانند Maple  علاوه بر محاسبات عددي قابليت انجام محاسبات سمبليک و پارامتري را نيز دارد. اين نرم افزار امکانات مناسبي براي برنامه‌نويسي و دستورات متعددي براي کاربرد در زمينه‌هاي مختلف علوم رياضي مانند جبر خطي، نظريه اعداد، معادلات ديفرانسيل عادي و مشتق جزئي، نظريه اعداد مختلط و غيره دارد.
  •  همچنين مجموعه‌اي غني از اطلاعات و توابع تخصصي در حوزه‌هاي متعددي مانند شيمي، فيزيک، جغرافيا و غيره به صورت قابل استفاده در نرم‌افزار Mathematica همراه آن عرضه مي‏شود.
  • www.demonstrations.wolfram.com

 

  • 4)آزمايش‌هاي ساده، دست سازه‌ها
  • هدف
  • فيزيک علم واقعيت‌ها، تجربه و آزمايش است.
  •  افزايش بازده در فهم مطالب
  • ايجاد انگيزه و جذابيت در ارائه درس

مرجع براي دست سازه‌هاي فيزيکي

  • -سايت تبيان www.tebyan.net
  • - سايت ساخت اسباب بازي از وسايل دور ريز
  • (toys from trash)
  • www.arvindguptatoys.com/toys.html
  • بخش سرگرمي‌هاي فيزيک سايت مکتب خونه
  • www.maktabkhooneh.com

 

5)استفاده‌هاي آموزشي از وبلاگ و کانال فيلم

  • - قرار دادن فايل‌هاي درسي، نرم‌افزارهاي کلاس درس
  • - معرفي منابع آموزشي ديگر ، پاسخ به سوالات کلاس
  • - نظرسنجي از مسايل مختلف کلاس
  • - مستندسازي طرح درس‌ها براي انتقال تجربه و نقد ديگران
  • - نشر علم
  • www.education-physics.blogfa.com

 

لیزر و کاربرد آن

کارگاه لیزر  و نحوه تولید آن  توسط آقای دکتر مهاجرانی از دانشگاه شهید بهشتی  به اجراء در آمد که با استقبال گرم شرکت کنندگان مواجه شد.

 

کمیته اجرایی

کمیته اجرایی ترکیبی از اعضای انجمن و مسئولین پردیس حکیم فردوسی بودند.

کمیته اجرایی انجمن:

اعضاء: شاهرخ لقایی، مهسا جلیلی، مهدیه جلیلی، لیلی دهقان، فاطمه محسنی، بهناز نعیمی، آذردخت یاری

فعالیت‌ها: آقای غلامحسین رستگارنسب مجری همایش بود که با سخنان گرم خود برنامه را از آغاز تا پایان پیش برد. آقای عباس زارعی و خانم نعیمی امور مالی را انجام داده و هدایا شامل؛ کیف همایش، کتاب و ابزار آزمایشگاهی، خودکار و کاغذ و برگه‌های برنامه همایش و نظر سنجی را تقدیم می‌کردند. خانم‌ها؛ دهقان، محسنی و یاری بخش ثبت‌نام را بر عهده داشتند. البته در پایان نیز ارائه گواهی‌ها نیز از جمله فعالیت‌های این گروه بود.  اعضای کمیته اجرایی انجمن از اواخر سال 1393 همزمان با شکل‌گیری برنامه همایش در کنار شورای اجرایی انجمن و کمیته علمی، کار خود را آغاز کردند. طراحی و تکثیر فراخوان، پوستر همایش، گواهی ارائه مقاله، گواهی ارائه کارگاه، تقدیرنامه برای شرکت‌کنندگان، دعوت‌نامه برای مدعوین و تقدیم آن به مهمانان همایش، تهیه فیش‌های پذیرایی و تقدیم آن به مهمانان، تهیه فرم‌های ثبت نام حضوری، فرم‌های حسابداری ویژه همایش، مدیریت نمایشگاه آزمایش‌های دانش‌آموزی، مدیریت نمایشگاه پوستر مقالات، ثبت نام در روز همایش و مدیریت اجرای زمان‌بندی همایش از جمله فعالیت‌های کمیته اجرایی انجمن بود.

 

کمیته اجرایی پردیس:

اعضاء: آقای سبزعلی پور(رئیس کمیته اجرایی)، دکتر گرمابی، مجید بیات، حمزه‌ای، رجبعلی پور، خانم چگینی

  فعالیت‌ها: آقای دکتر صالحی، سرپرست محترم پردیس در همه موارد سفارش‌های لازم برای هر چه بهتر برگزار شدن همایش را به پرسنل پردیس صادر می‌کردند. آقای سبزعلی‌پور معاونت محترم پردیس و رئیس کمیته اجرایی با تشکیل جلسات توجیهی فعالیت پرسنل را مدیریت می‌کرد. آقای دکتر گرمابی معاونت محترم آموزشی پردیس، از قبل با تغییر در برنامه امتحانی دانشجویان و پیش‌بینی مقدمات کار، شرایط لازم برای اجرای منظم همایش را فراهم ساختند. خانم چگینی هماهنگی‌های لازم را زیر نظر رئیس کمیته اجرایی انجام می‌داد. آقای مجید بیات با آماده سازی فضای مجازی در کلاس‌ها، اتاق کارگروه‌ها و سایت امکان برگزاری فعالیت کارگروه‌ها را فراهم ساخت. آقایان رجبعلی‌پور و حمزه‌ای ضمن فراهم ساختن فضای خوابگاه و دفتر موقت انجمن، مدیریت پذیرایی‌ها را برعهده داشتند.

 

نمایشگاه

آزمایش‌‌های فیزیک

در این سالن آزمایش‌های جالبی انجام شد که تعدادی از آنها در اینجا معرفی می‌شود.

  1. بررسی کشش سطحی به وسیله محلول آب و صابون و گلیسیرین  و تشکیل حباب های مکعبی و هرمی .
  2. به جوش آوردن آب داخل سرنگ با کاهش فشار  هوا در دمای محیط.
  3. بررسی جریان همرفتی با آزمایش تی بگ پرنده.
  4. بررسی جریان های همرفتی با آزمایش الاکلنگ چرخان: شمعی به صورت الاکلنگ از مرکز جرم روی تکیه گاه قرار می‌گیرد با روشن کردن نقاط ابتدایی و انتهایی آن، شمع حول مرکز جرم دوران می‌کند.

 

  1. بررسی نیروهای بین مولکولی : در داخل لیوانی مخلوط آب و روغن قرار داده شد به علت تفاوت چگالی روغن روی آب قرار گرفت به وسیله قطره چکان جوهر داخل ظرف ریخته شد با توجه به اینکه نیروهای هم چسبی جوهر بیشتر از دگر چسبی است قطره ها به شکل کروی به مرز آب و روغن سقوط کرده و در هنگام ورود به آب با پدیده پخش روی می‌دهد در مرحله آخر با قرار دادن قرص جوشان سرعت واکنش افزایش یافته و عکس مراحل قبل اتفاق می افتد.
  2. شبیه‌سازی لامپ: به وسیله ده باتری 5/1ولتی و نوک مداد اتود مداری را بستند و با عبور جریان و با توجه به انرژی الکتریکی مصرفی نوک مداد برافروخته شد .
  3. شعله در کف دست: با تشکیل محلول آب و صابون بوسیله گاز فندکی که به صورت وارونه در داخل محلول فرو برده میشود باعث افزایش حجم حباب ها شده و با قرار دادن مقداری از این حباب ها روی دست و آتش زدن آن می توان دست را شعله ور کرد بدون آن که آسیبی به آن وارد شود.
  4. بالابر هیدرولیکی: به وسیله دو سرنگ ده سی سی و یک سرنگ 60 سی سی طرح ساده ای از یک بالابر هیدرولیکی ساخته شد. مراحل ساخت طبق دستور سایت خانه فیزیک دنبال گردید.

 

نحوه ثبت نام

ثبت‌نام از اواسط فروردین 1394 از طریق سایت اتحادیه شروع شد و تا روز همایش ادامه یافت. اما پرداخت هزینه همایش از طریق سایت انجام نمی‌شد. همین سبب شد تا نزدیک به 152نفر از طریق سایت اتحادیه ثبت نام کردند. اما برخی از آنها به دلایل مختلف نتوانستند در همایش حضور بهم رسانند و در عوض همکاران دیگری که موفق به ثبت نام نشده بودند در همایش حضور یافتند و بالاخره همایش با حضور حدود 140 نفر از همکاران فرهنگی و دانشجو معلمان فیزیک برگزار شد. به تفکیک؛ 63 نفر از معلمان فیزیک سراسر کشور (که بطور عمده از شهرستان‌های استان تهران، شهر تهران و استان البرز آمده بودند.) اعضای فعال انجمن شامل؛ 16 نفر، اعضای فعال پردیس شامل؛ 10 نفر، دانشجو معلمان فیزیک پردیس 30 نفر و 20 دانش‌آموز که به همراه معلمان راهنمای خود آزمایش‌های علمی منتخب را در نمایشگاه در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار دادند.

 

تقدیر از شرکت کنندگان، گواهی ارائه مقاله و گواهی ارائه کارگاه

برای کلیه شرکت کنندگان تقدیرنامه از سوی انجمن و پردیس حکیم فردوسی صادر شد. برای مدرسین کارگاه گواهی ارائه کارگاه، برای ارائه دهندگان مقاله، گواهی ارائه مقاله صادر و در پایان همایش تقدیم حضورشان شد.

 

 

 

آمار بازدید کنندگان



امروز 33


کل 151,821